Lia Louis - Lieve Emmie Blue

Gepubliceerd op 22 maart 2021 om 10:10

Grappig, romantisch en ontroerend: een verhaal met een hart.

Toen Emmie Blue zestien was, liet ze een rode ballon met een kaartje eraan los in de lucht. Op het kaartje stond haar naam, haar e-mailadres en een geheim. Weken later werd de ballon aan de kust van Bretagne gevonden door de eveneens zestienjarige Lucas Moreau. Hij mailde haar op het moment dat ze het nodig had, wat het begin was van een onvervangbare vriendschap.

Veertien jaar later zijn ze nog steeds beste vrienden. Maar wat Lucas niet weet, is dat Emmie is al jaren heimelijk verliefd op hem is. Wanneer Lucas haar een belangrijke vraag wil stellen, denkt Emmie dat haar moment gekomen is. Maar dan vertelt hij dat hij weer samen is met zijn ex en Emmie als getuige op hun huwelijk wil, waarmee al haar toekomstplannen in één klap in duigen vallen…

ᴍɪᴊɴ ᴠᴇʀᴡᴀᴄʜᴛɪɴɢᴇɴ ᴠᴀɴ ᴅɪᴛ ʙᴏᴇᴋ

Lieve Emmie Blue ga ik lezen als buddy read samen met Christina (bookloveramsterdam) en ik heb heel veel zin om er in te gaan beginnen, de flaptekst is prachtig en de cover is om verliefd op te worden. Ik ben zo benieuwd naar dit verhaal.

Eeh Ja, ik weet niet zo goed wat ik van dit boek vond. Het was zeker een mooi verhaal en heeft me ook zeker tot een paar keer toe geraakt en zijn er een paar kleine tranen gekomen. Maar ik vond het slecht geschreven, vooral het begin was lastig inkomen en begreep ik er niet veel van. Het was vooral heel chaotisch en moest sommige stukken dan ook een paar keer opnieuw lezen om het te begrijpen. Sommige stukken begrijp ik nog steeds niet helemaal, maar gelukkig komt dat later in het boek helemaal goed.

Wat ik ook jammer vond ik dat ik hele stukken in het boek mis waardoor ik af en toe dacht dat ik bepaalde bladzijdes miste of gewoon een verkeerd gedrukt boek had. En ging nogal van de hak op de tak, zo zit ze in Frankrijk tv te kijken met Eliot en Lucas en het volgende moment weer pauze te houden op haar werk en is het 4 weken later. Jammer want ik had het in bepaalde situaties wel leuk gevonden als het wat meer was uitgewerkt.

Het verhaal is mooi, bijzonder en ontroerend. Dat door een ballon met een kaartje eraan zulke hechte en mooie vriendschappen kunnen ontstaan waar de ene in Frankrijk woont en de andere in Engeland, en elkaar toch zoveel als het kan zien en spreken.

De hoofdpersonages, Emmie, Lucas en Eliot waren leuk, en ook echt personages om van te houden. Hoewel Lucas in het begin heel leuk was vond ik hem naarmate het boek vorderde iets minder leuk, maar hey, alles heeft een reden hé.  De bij personages waren oké, de een iets leuker dan de andere maar Louise was geweldig!

Kortom, mooi verhaal vervelende schrijfstijl, er had meer in kunnen zitten als het niet zo chaotisch was. Maar het is zeker het lezen waard. Want hoewel het beter had gekund heeft het me toch enorm geraakt en heb ik met name aan het eind van het boek heel wat tranen laten vallen. Het is in elk geval een boek die je niet heel snel vergeet, en dat is om meerdere redenen.

★★★★

ᴡɪʟ ᴊᴇ 'ʟɪᴇᴠᴇ ᴇᴍᴍɪᴇ ʙʟᴜᴇ' ᴏᴏᴋ ɢʀᴀᴀɢ ʟᴇᴢᴇɴ?

Lieve Emmie Blue is verkrijgbaar bij alle (online) boekhandels.