Ria van der Ven / Rijken - Onderstroom

Gepubliceerd op 18 april 2021 om 16:42

Agaath en Renate maakt een grote ommekeer, in 'Onderstroom' van Ria van der Ven-Rijken.

Het leven heeft Agaath en Renate niet meegezeten. De 50-jarige Agaath is al twintig jaar weduwe, de 30-jarige Renate heeft sinds vijf jaar last van een whiplashtrauma. Wanneer Renate een zoekertje plaatst voor huizenruil om vakantie te kunnen vieren in een andere omgeving, reageert Agaath hierop. Het is het begin van een ommekeer in het leven van beide vrouwen.

'Onderstroom' van Ria van der Ven-Rijken is een aangrijpende roman over twee vrouwen met twee totaal uiteenlopende levens, die zich door een huizenruil aan elkaar weven.

Ik mocht van Zomer en Keuning Romanserie Onderstroom van Ria van der Ven - Rijken lezen.

Hoewel dit niet een boek is die ik in de boekwinkel zou uitkiezen ben ik toch aangenaam verrast door deze auteur en het verhaal.

Het is een bijzonder verhaal, waarin Agaath, een weduwen, alleenstaande moeder en een hele harde werker die woont in een plaatsje nabij Dussen en een woningruil doet met Renate die al vijf jaar kampt met een whiplashtrauma na een duikongeval en hier nog dagelijks de gevolgen van inziet, zij woont tijdelijk in het huis van haar stiefbroer in Maastricht die voor zijn werk in Amerika zit om voor zijn kater en poes te zorgen, maar beide vrouwen zijn toe om in een andere omgeving te zijn tijdens hun zomervakantie.

In dit verhaal worden thema’s veelvuldig aanbod gebracht, Zo wordt er veelvuldig gesproken over zorgmedewerkers en de bijbehorende werkdruk, maar ook onderwerpen als depressie, mantelzorg, vriendschappen en handwerken.

Aan de schrijfstijl moest ik in het begin wel wat wennen, het boek is totaal anders dan het soort boeken dat ik normaal lees (feelgood/ young/ new adult) het was erg netjes en degelijk mede ook doordat dit boek wel een christelijk tintje heeft met bidden enz. Met hier een daar een paar lastige woorden die ik toch even moest opzoeken *oeps*. Maar ondanks dat was het een heerlijk boek en vloog ik er ook echt doorheen. Ik zat vanaf het begin al helemaal in het verhaal en was dan ook vrij lastig om weg te leggen mede door de fijne personages in het verhaal maakt dit een fijn boek om heerlijk in weg te duiken en voor je het weet is die uit.

Wat ik ook erg fijn vond is dat je eigenlijk vanaf het begin af aan al wist wat er aan de hand was met Agaath & Renate. Dat Agaath haar man was verloren 20 jaar geleden en daar nog steeds heel veel verdriet van heeft en geen andere man wilt. En dat Renate een whiplashtrauma heeft en waardoor dat gekomen is. Zo hoef je niet het hele boek te blijven gissen en theorieën te bedenken wat er precies met de personages aan de hand is en wat er is gebeurd.

Al met al ben ik dus positief verrast met dit boek, het was fijn om eens wat anders te lezen dan anders. Het is een heerlijk boek om je even in te verliezen met fijne personages en goede onderwerpen

Zomer en Keuning, nogmaals heel erg bedankt voor dit recensie-exemplaar.

★★★★