Marelle Boersma - Het moezelmeisje

Gepubliceerd op 29 september 2021 om 10:52

In de Moezel wordt het levenloze lichaam van een jonge vrouw gevonden. Emma wil haar geluk beproeven in het Duitse stadje Cochem. Ze heeft bedacht dat ze op de wijnboerderij van haar familie een prachtige alcoholvrije wijn kan gaan maken. Direct na aankomst wordt ze echter met twee misdrijven geconfronteerd. Houden deze twee zaken verband met elkaar? Of misschien zelfs met haar komst?

Dit is mijn eerste boek van Marelle Boersma. Maar ik heb er ondertussen wel een aantal van haar in de kast staan en na het lezen van het moezelmeisje wil ik eigenlijk gelijk door lezen met al haar boeken en zeker de vertrek-thrillers. Ik ben enthousiast

Hoewel ik in het begin een beetje in het boek moest komen en er niet heel lekker in kwam (dit lag grotendeels meer aan mijzelf dan aan het boek, ik kon de rust en het geduld even niet opbrengen om te lezen maar ook een beetje aan de schrijfstijl) heeft het me toch nog goed weten te verrassen. Na een aantal hoofdstukken zat ik toch wel lekker in het verhaal en vond ik het lastig om het boek weg te leggen en zat ik nog diep in de nacht door te lezen.

Normaal lees ik voornamelijk boeken die geschreven worden vanuit het ik personage. Dit verhaal is geschreven vanuit de derde persoon, ik moest daar in het begin wel even aan wennen zoals ik eerder al schreef en vond het daarom soms wat moeilijk lezen. Maar wanneer je er aangewend bent leest het dan ook wel weer fijn en leest het daarna als een trein weg want met de schrijfstijl is verder helemaal niets mis. Boersma beschrijft het verhaal heel levendig waardoor je eigenlijk een beetje het gevoel hebt alsof je zelf door de wijnboerderij loopt in de warme zomerzon met een hoed op en een lekker wijntje in je hand. Ik kon de smaak van de wijn bijna proeven.

Het moezelmeisje wordt verteld vanuit twee perspectieven. Emma & Angelika twee verschillende vrouwen met dezelfde missie, gerechtigheid & wraak. Door over beide vrouwen apart te lezen kom je steeds meer over hen te weten. Emma komt naar het plaatsje Cochem, waar haar vader en broer wonen die zij al 15 jaar niet heeft gezien, na de scheiding van haar ouders is Emma bij haar moeder in Nederland gebleven en is haar vader samen met haar broer Nico vertrokken naar Chochem waar zij nu een wijnboerderij hebben en Emma wilt daar graag alcoholvrije wijn gaan maken, maar komt ook naar Cochem voor excuses voor wat er in het verleden is gebeurd. Maar kan haar familie dit waarderen? Angelika is een Roemeense vrouw die werkt als druivenplukker op de wijnboerderij van de familie en wilt op zoek gaan naar de waarheid van het moezelmeisje. Want wat is er precies gebeurd met haar jeugdvriendin en waarom is zij plotseling verdwenen?

De personages zijn allemaal stuk voor stuk verrassend. Zeker Heinz vond ik een heel interessant personage maar ook buurvrouw Claudia. Emma vond ik een stoere krachtige vrouw die door haar verleden een hoop trauma’s heeft opgelopen maar daar een stuk sterker uit gekomen is en naarmate het verhaal vordert groeit Emma mee in haar zelfvertrouwen en haar plannen

Tijdens het lezen van het verhaal zit je met heel veel vragen omdat er veel gebeurd in Chochem maar ook in het verleden van Emma waardoor je eigenlijk gewoon steeds verder wilt lezen omdat je antwoorden wilt hebben. Want waarom doet Emma de dingen die zij doet?

Dit boek gaat over wraak, gerechtigheid en duistere praktijken. Goede ingrediënten dus voor een heerlijk boek die je wilt lezen in het zonnetje met een lekker wijntje en die je helemaal laat mee slepen in het verhaal. Het mocht van mij misschien wel iets spannender maar des al niet te min heb ik toch genoten van het verhaal

En dan nog even de cover, want die vind ik echt wel heel mooi en past perfect bij het verhaal. Een vrouw tussen de druivenbomen met een hoed en een wijntje met een heerlijk zonnetje en prachtig uitzicht. Ik zie mijzelf daar ook wel zitten. Heerlijk!

Bedankt crime compagnie voor dit recensie-exemplaar, ik heb genoten van het verhaal!

★★★★

Wil je 'het moezelmeisje' ook graag lezen?