Karin Quint - De theekoepel

Gepubliceerd op 19 mei 2022 om 09:00

Het vervolg op Het koetshuis en het tweede deel in de sfeervolle feelgoodserie Landgoed Rosaville van Karin Quint.

Landgoed Rosaville, 1903. Rosalie de Wit houdt een feest in de tuin van Rosaville. Na de dood van haar vader is ze vanuit Engeland naar Nederland vertrokken en heeft ze haar intrek genomen in de schitterende villa die haar vader ooit voor haar moeder liet bouwen. Met het tuinfeest viert Rosalie dat ze een jaar in Nederland is. Ze huurt de gedreven en enthousiaste fotograaf Arris Nauta in om het vast te leggen. Meteen voelt Rosalie zich tot de fotograaf aangetrokken, maar ze houdt zich aan het advies van haar vader: val nooit voor een man met minder geld dan jijzelf.

Ondertussen heeft zich in de omgeving van Landgoed Rosaville een nieuwe buurtgenoot gevestigd: de charmante fabrikant Jonathan van Bredevoort. Rosalie valt als een blok voor hem en hij lijkt de ideale huwelijkskandidaat. Maar is hij wel de man die ze denkt dat hij is?

Begin dit jaar mocht ik mee doen aan de buddyread van Ilona van LS Amsterdam met het eerste deel van de Rosaville serie, het koetshuis. Na het lezen van dit verhaal was ik helemaal verliefd geworden op de serie en was ik ook heel erg benieuwd naar de theekoepel. Ik wilde die dan ook echt heel graag lezen en kreeg van LS Amsterdam een exemplaar opgestuurd gekregen. Nogmaals heel erg bedankt! :)

"Ik bedoel, kijk nou eens naar de mannen die hier rondlopen. Of ze zijn te jong, of getrouwd, of ze zijn zó oud dat ze nog maar nauwelijks op hun benen kunnen staan. Of ze zijn gewoon raar. Hoe kan ik ooit een echtgenoot vinden als er niets te kiezen valt?"

Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat ik iets wat moeite had om meteen in het verhaal te komen, omdat de theekoepel toch wel een heel ander verhaal is dan het koetshuis. Ik moest even omschakelen dat dit verhaal zich afspeelde in het jaar 1903. Gelukkig was ik daar na een paar hoofdstukken helemaal aangewend en toen las het boek ook weer heerlijk weg. En stiekem miste ik ook wel een beetje de personages uit het koetshuis, Laura & Tom. Ik hoop dat ze ooit nog eens terug komen in een van de delen.

De theekoepel is een heerlijke feelgood met een gemakkelijke schrijfstijl die heerlijk wegleest. Hoewel het verhaal zich afspeelt in 1903 heb ik ondanks de oude-gebruiken niet de indruk dat ik ook echt een historische feelgood lees. De personages waren leuk. Rosalie heb ik echt in mijn hart gesloten en stiekem had ik een zwak voor mevrouw Wijnekus en natuurlijk voor Arris Nauta.

"Die nare dromen werden werkelijkheid toen opeens de deurbel van Huntley House om de haverklap klonk en ik me realiseerde dat er niemand meer was om te tegen al die ongewenste aandacht te beschermen. Ik was loslopend wild geworden en de jagers lagen voor mijn eigen deur op de loer"

Het onderwerp van dit boek vond ik ook wel echt super leuk en heel interessant. Fotografie is echt een hobby van mij, zeker vroeger toen was ik regelmatig met mijn camera te vinden, helaas nu ik wat ouder ben niet meer want ik heb er weinig tijd voor maar ik vond het super leuk om over te lezen zeker hoe dat vroeger ging, daar kan je je nu nog weinig bij voorstellen.

"Zoals u weet heb ik zijn weduwe gesproken. Hij ligt al ruim twintig jaar in zijn graf. Ik denk niet dat hij er voor u uit gaat komen"

Al met al heb ik genoten van de theekoepel en ik ben ook echt heel benieuwd naar het derde deel van de Rosaville serie, ik ga die dan ook zeker lezen.

★★★