Sarah Bailey - De huisgenoot

Gepubliceerd op 20 juni 2022 om 09:05

Journaliste Olive Groves werkte als junior-verslaggever aan het verhaal van ‘De moord op de huisgenoot’, en raakte geobsedeerd door de zaak. Nu, negen jaar later, wordt de huisgenoot die vermist werd, dood aangetroffen op een afgelegen terrein. Oli krijgt het verhaal opnieuw toegewezen, alleen zal ze dit keer, tegen haar zin, moeten samenwerken met de jonge betweter Cooper, een bekende podcastmaker. Oli en Cooper ontdekken nieuwe feiten over de drie huisgenoten en verborgen geheimen komen boven tafel. De onthullingen brengen Oli terug naar de dood van de eerste huisgenoot en dwingen haar om trauma's en onzekerheden uit het verleden onder ogen te zien. Wat is er die nacht echt gebeurd tussen de drie huisgenoten? Oli bijt zich vast in haar zoektocht naar de moordenaar…

De huisgenoot van Sarah Bailey was echt weer zo'n boek waar ik enorm naar uitkeek. Toen Marmer mij vroeg of ik dit boek voor hen wilde lezen hoefde ik daar geen twee keer over na te denken, dit boek klonk zo goed! Toen ik hem binnen kreeg schrok de dikte van het boek mij wel een beetje af maar ik kon niet wachten om te mogen beginnen.

"De dag lijkt met tegenzin op gang te komen: de hemel blijft somber grijs en de lichte regen is overgegaan in een ijle mist"

Eenmaal begonnen in het verhaal zit je er ook meteen goed in. Het begint al meteen goed en spannend waardoor je verder wilt lezen echter na een aantal hoofdstukken zwakt ze spanning een beetje weg en gebeurt er niet zoveel, dit vordert een paar hoofdstukken zo door en dan begint het weer spannend te worden waarna het weer wat afzwakt, maar toch blijft het boek je voldoende trekken om door te lezen want je wilt gewoon weten hoe dit verhaal afloopt en wat er 10 jaar geleden is gebeurt tijdens de huisgenoten en hoe de moord tot stand is gekomen en wie het nou precies heeft gedaan, want is de verdachte van toen wel terecht de verdachten of schuilt er mee achter? Oli gaat samen met Cooper op onderzoek uit en komen een hoop verborgen geheimen te weten, tijdens het lezen is het soms alsof Oli & Cooper de rechercheurs zijn ipv journalisten.

Wat ik wel jammer vond aan het verhaal is dat we niet echt veel te weten komen over Oli haar verleden, dat ze het moeilijk heeft gehad en dat er dingen zijn gebeurd die niet oke zijn blijft het een beetje vaag. Ze blikt vaak terug naar vroeger doormiddel van flashbacks en hoewel we in grote lijnen wel een beetje kunnen vermoeden wat er precies is gebeurd in haar kinder/tiener tijd blijft het toch een groot raadsel wat zicht echt heeft afgespeeld.

"Het gevoel, het wéten. wat er op het spel staat, en het niet bewust willen nadenken over wat ze aan het doen is. Ze moet het gewoon doen. Niet nadenken, gewoon dit voor elkaar krijgen. Inademen, uitademen. Ademhalen, alsjeblieft, haal adem"

Hoewel de spanning af en toe echt wel wat afzwakte maakte het einde echt een hoop goed, het was een steen goed einde die ik echt verre van zag aankomen. Dit boek zit dan ook vol met onverwachte wendingen en heb ik geen minuut mijn vinger kunnen leggen op theorieën, daders of hoe het verhaal zal gaan eindigen.

"In situaties als deze, zo leert de ervaring, verdient het de voorkeur mensen te laten praten, bewegen en nadenken. Hoe meer hun zintuigen te doen hebben, hoe minder details ze zich zullen herinneren"

Al met al in de huisgenoot een heel goede thriller, de spanning zwakt af en toe aardig af en lijkt het soms wat langdradig over te komen maar blijft het je toch boeien en wil je gewoon doorlezen. De huisgenoot is zeker een aanrader om te lezen en ondanks de dikte van het boek vlieg je er doorheen.

★★★

Wil je de huisgenoot ook graag lezen?
De huisgenoot van Sarah Bailey is verkrijgbaar in alle (online) boekhandels als paperback en ebook