James Bailey - Kop of Munt

Gepubliceerd op 14 juli 2021 om 08:43

Josh kan er niet langer omheen: hij heeft een quarterlifecrisis. Het is net uit met zijn vriendin, hij is zijn baan kwijt en hij moet noodgedwongen weer bij zijn ouders gaan wonen. Terwijl Josh al zijn levenskeuzes in twijfel trekt, krijgt hij een idee: misschien kan hij zijn beslissingen voortaan maar beter aan het lot overlaten. Door alles zorgvuldig te plannen is hij immers dakloos, werkloos en alleenstaand geworden.

Wat begint als een grap, wordt al snel serieus. Josh neemt voortaan al zijn besluiten door het opgooien van een muntje; hij heeft immers niets te verliezen. Maar als de kans van zijn leven en het meisje van zijn dromen op het spel staan, zal de munt hem dan naar een rijk liefdesleven leiden of zal hij berooid achterblijven?

𝒘𝒊𝒆 𝒛𝒆𝒈𝒕 𝒅𝒂𝒕 𝒋𝒆 𝒅𝒆 𝒍𝒊𝒆𝒇𝒅𝒆 𝒏𝒊𝒆𝒕 𝒂𝒂𝒏 𝒉𝒆𝒕 𝒕𝒐𝒆𝒗𝒂𝒍 𝒌𝒖𝒏𝒕 𝒐𝒗𝒆𝒓𝒍𝒂𝒕𝒆𝒏?

Wat was dit een verrassend goed en leuk verhaal. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van de hoofdpersoon Josh. Dit is een van mijn eerste boeken die ik lees vanuit een mannelijk perspectief en ik moet zeggen dat het me best beviel. Dit verhaal was heel verrassend maar daar later meer over! 😉

Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Engeland. Met name in Londen, Bristol en het nabijgelegen plaatsje Cadbury. Maar ook krijgen we een stukje van München, Amsterdam en Parijs mee en leren we een hoop nieuwe dingen over kunst en met name over van Gogh (nouja, ik heb weer veel geleerd maar ik weet dan ook vrij weinig van kunst) en andere interessante weetjes vanuit de pupquizen die de vrienden met elkaar spelen.

De auteur, James Bailey is nieuw voor mij. Kop of munt is na mijn weten het eerste vertaalde boek van Bailey. Maar na het lezen van dit boek ben ik wel benieuwd naar meer. Ik hoop dan ook dat hij nog meer boeken uitbrengt waar je net zo om kunt lachen als om dit verhaal. De schrijfstijl was heel prettig en het las lekker weg. Er zaten een hoop interessante dingen in het boek waardoor je graag verder wilt lezen en het moeilijk weg te leggen is. De hoofdstukken waren niet lang wat ook een heel groot pluspunt is. En humor, er zat heel veel humor in het verhaal en genoeg gênante momenten. Heerlijk!

Kop of munt is een verhaal met voornamelijk heel veel humor. Josh, net verlaten door zijn vriendin waarmee hij 4 jaar samen was en op het punt stond haar ten huwelijk te vragen op de meest perfecte plek krijgt niet het antwoord waar hij op had gehoopt daardoor krijgt hij het idee een jaar lang bij elke keuze die Josh in zijn leven wil maken een muntje op te gooien. Dus ja ook bij welke sokken hij aan moet, welke tv-programma hij gaat kijken en wat hij gaat eten. Josh is een bijzondere man maar dat heb je denk ik al kunnen lezen ondertussen een tikkeltje vreemd maar wel heel lief en zijn hart op de juiste plaats en heeft twee hele leuke fijne vrienden om zich heen die ook veel voorkomen in het verhaal. De drie vrienden ‘de jeetjes’ maken veel mee of nouja voornamelijk Josh dan wat leidt tot de meest bizare situaties waardoor je alleen maar harder moet lachen. Ik bedoel een konijn mee nemen in een kinderwagen naar het café omdat hij zich thuis niet gedraagt? Ik heb ook een konijn die zich niet echt als een engeltje gedraagt, maar die stop ik gewoon in haar hok. #sorrynotsorry
Maar juist door deze situaties wil je alleen maar verder lezen, want uit welke gênante situaties moet Josh zich nog meer redden?

Al met al is dit een heel fijn boek die je zeker op je tbr-list moet zetten als je gewoon even wilt ontspannen en heel hard wilt lachen.

HarperCollins & World of Romance, heel erg bedankt voor het recensie-exemplaar en dat ik mee mocht doen met het reviewteam.