Chantal van Mierlo - De laatste vrouw / Julia Menken 2

Gepubliceerd op 27 maart 2022 om 10:58

Na een vreselijk verlies heeft gedragsdeskundige Julia Menken grote moeite om haar leven weer op te pakken. Met tegenzin wordt ze op een grote zaak gezet waarbij jonge vrouwen in de Brabantse Peel spoorloos verdwijnen. Ze kan haar gedachten maar nauwelijks bij haar werk houden, en dan dreigt ze ook nog eens de voogdij over haar zoon Mees kwijt te raken…

Het fijne van deze serie is dat je niet zo ellendig lang hoeft te wachten tot het volgende deel uit is. De verloren jongen was nog niet uit of de laatste vrouw viel al op de deurmat. Gelukkig maar! want ik weet niet of ik zo lang had kunnen wachten om het tweede deel te kunnen lezen. Ik heb echt de dagen afgeteld tot dit boek uit was. Na de traumatische ervaring voor Julia Menken in het eerste deel en waar ik stiekem echt wel een traantje moest laten en waar mijn hart ook echt voor haar brak was ik zo benieuwd hoe dit verhaal verder zou gaan en vooral hoe met met Julia zou gaan. En een voordeel, dit boek is een stukje dikker als de verloren jongen. We hadden dus meer Julia Menken deze keer!

"Zegt de macdonald Triad je iets? Zijn dat niet de dingen die een seriemoordenaar als kind doet? Inderdaad. Het gaat om factoren uit de jeugd van een dader. Bedplassen, dierenmishandeling en de neiging tot pyromanie zijn allemaal heel typisch voor seriemoordenaars. Die dingen zijn indicatief voor hun verlangen om te overheersen. En voor het gegeven dat ze emotionele of seksuele ontlading vin den in het veroorzaken van pijn bij anderen"

Ik hou deze recensie vandaag iets korter aangezien ik niet wil spoilen en dat is met dit boek heel moeilijk haha. Er gebeurde zoveel in dit verhaal waardoor het moeilijk is echt iets te vertellen over het boek behalve dan dat het echt heel goed was.

Ik heb weer intens genoten van de laatste vrouw. Deze serie is zo goed, en stiekem vond ik dit deel nog beter als het vorige deel. De verhaallijnen zitten goed in elkaar en lopen mooi in elkaar over. We zien oude bekende terug uit het vorige deel en er zijn nieuwe bij. Julia heeft nog steeds privé problemen en op het werk gaat ook niet alles vlekkeloos sinds haar traumatische ervaringen. Maar wat een bewondering voor Julia.

"Julia zei niets, liep zijn armen in en legde haar hoofd tegen zijn borst. Een paar minuten bleven ze zo staan. Julia luisterde naar zijn hartslag en zijn ademhaling. Hij wreef over haar rug. Ze werd er rustig van. Alsof ze een drenkeling was op open zee die zich vastklampte aan een stuk drijfhout: de wanhoop was er nog steeds, maar ze kon even op adem komen."

Ook dit deel was weer prachtig, ontroerend en spannend. Dit verhaal was totaal anders dan het vorige deel. Verschillende zaken die moesten worden opgelost zoal privé als zakelijk. In dit deel gebeurde er ook weer veel zowel op de werkvloer als bij Julia privé en bij Maarten. Hoewel ik verschillende verhaallijnen vaak wat storend vind heb ik dat niet bij deze serie. Het loopt allemaal goed in elkaar over waardoor er geen verwarring ontstaat en het een mooi geheel vormt.

"Als gedragsdeskundige werk ik op basis van statistieken. Die statistieken geven de mate van waarschijnlijkheid aan van bepaalde daderpatronen"

De laatste vrouw wordt beschreven vanuit verschillende perspectieven.
Uiteraard door Julia maar ook door andere personages. Wil je weten wie? Dan zou je dit boek dus zelf moeten lezen.

Nu moeten we helaas iets langer wachten op het laatste deel want die komt pas in juni maar ik kan niet wachten om weer verder te kunnen lezen. Ik ben heel benieuwd naar de rest van het verhaal van Julia, want wat die vrouw allemaal meemaakt. Wauw!

Het laatste deel in de Julia Menken serie, de onbekende man komt uit op 24 juni.

"Julia hoefde niet over haar schouder te kijken om de dader te zien. Ze voelde dat de dader naderde. Ze kon de snuivende ademhaling horen. De voetstappen die luider klonken dan alles wat Julia ooit in haar leven gehoord had. De naderende dood"

Crime Compagnie heel erg bedankt voor dit recensie exemplaar.

★★★

Wil je de laatste vrouw ook graag lezen?