Wim Duijst - Rein

Gepubliceerd op 12 maart 2022 om 12:00

Rein Vaneveld (48) heeft een ernstige nierafwijking en zonder donornier zal hij zeker overlijden. In zijn directe omgeving is niemand die een nier kan afstaan – zijn vrouw Christa is daar vanwege psychische problemen niet toe in staat – en Rein plaatst daarom een oproep op Facebook. Jenny Kleinendorst (46) leest het bericht en weet meteen dat zij hem een nier wil geven. Dertig jaar geleden hadden ze een korte, maar heftige liefde, tot ze in bed werden betrapt door haar vader en hij haar dwong de relatie te beëindigen. Jenny en Rein ontmoeten elkaar in een café. Rein is geroerd dat uitgerekend zij dit voor hem wil doen, maar ook bang dat Jenny op haar besluit terugkomt. Christa ziet intussen met lede ogen aan hoe de liefde tussen Rein en zijn ex-geliefde weer opbloeit…

Toen ik de vraag van Marmer kreeg of ik Rein van Wim Duijst wilde lezen en recenseren hoefde ik daar niet lang over na te denken. Alleen al de cover trok mij heel erg aan en na het lezen van de flap tekst was ik om. Dit boek leek me prachtig om te lezen en bovendien eens een keer iets anders dan wat ik normaal lees. Wim Duijst verwerkt waargebeurde verhalen in zijn romans, en combineert deze met zijn eigen ervaringen. Zo ook in zijn nieuwste boek, Rein.

In zijn ogen verdrinken
Je hart verliezen
en dan zeggen dat liefde gezond is

Toen het boek binnen kwam was ik dus ook meteen al begonnen met lezen want ik was echt super benieuwd naar dit verhaal. Het verhaal had mij al meteen vanaf de eerste pagina en het sleepte me helemaal mee. Hoewel ik het soms wel wat zwaar vond lezen en ik af en toe een woordenboek nodig had omdat ik echt even niet wist wat het betekende las het ook wel lekker weg. Het boek bevat korte hoofdstukken die worden afgewisseld van het heden- en verleden van Rein & Jenny. Ook andere personages kwamen aanbod in de hoofdstukken waaronder de vrouw van Rein, Christa, waardoor de luchtigheid in dit zware verhaal en onderwerp toch goed aanwezig blijft. In dit verhaal kom je veel te weten over hoe een niertransplantatie in zijn werk gaat en wat er allemaal bij komt kijken. Ik zelf heb mij daar nooit in verdiept want (gelukkig) heb ik daar nooit een aanleiding voor gehad om dat te moeten doen maar het was wel heel interessant om te lezen hoe dat allemaal gaat.

“Als ik één ding heb geleerd, is het dat het geen enkele zin heeft om allerlei doemscenario’s te gaan bedenken. Dingen lopen toch altijd anders. De mens lijdt vaak het meest aan het lijden dat hij vreest en dat nooit op komt dagen”

De cover is ook echt zo mooi, de kleuren van de omslag met de illustratie van de nier met de bloemen past goed bij elkaar. Zo mooi! Deze cover is echt zo'n geval van; kan ik uren naar kijken.

Kortom het boek bevat een prachtig verhaal over ziekte, liefde, angst en omgaan met twijfels. Ik heb dit boek met een lach en een traan gelezen. Hoewel ik het boek niet zo snel las als andere boeken die ik lees heb ik wel echt van dit verhaal genoten en is het een echte aanrader

Marmer, bedankt voor dit mooie recensie exemplaar.

★★★

Wil je Rein ook graag lezen?