Charlie Jonas - Het kattencafé

Gepubliceerd op 2 mei 2022 om 06:00

Stel je een knus buurtpleintje in Keulen voor, waar alle personages uit dit verhaal samenkomen: Susann, de weduwe die slecht ter been is en besluit nog een laatste keer naar Ischia te reizen – om daar geheel onverwacht een nieuwe liefde te vinden. Mimi, haar kat, die graag ondergebracht wordt bij een zachtaardig iemand. En die persoon is Leonie, een docent zonder enige ervaring met katten, maar mét een goed hart. Maak ook kennis met Maxie, Leonies beste vriendin, die net een boekencafé heeft geopend en verliefd is op de verkeerde man. Tot slot loopt daar nog Emily, een jong meisje dat zich alleen voelt na de scheiding van haar ouders, en verlangt naar een kat… Over deze verzameling personages lees je in Het kattencafé: een vreugdevol, charmant en ontroerend verhaal vol energie en liefde. Soms wil je gewoon iets lezen wat geruststellend en lief is, zonder je schuldig te voelen… Dit is precies zo’n boek!

Op de achterflap staat het al.. Soms wil je gewoon iets lezen wat geruststellend en lief is, zonder je schuldig te voelen… Dit is precies zo’n boek!

Toen ik dit boek, het kattencafé van Charlie Jonas voorbij zag komen was ik meteen opslag verliefd. Boeken en katten, mijn meest favoriete dingen die er bestaan en als die 2 samen komen in een boek dan is het natuurlijk helemaal fantastisch. Jullie begrijpen dus wel dat ik echt enorm uit keek naar dit boek. Helaas deed de post een beetje moeilijk en heb ik veel te lang moeten wachten tot het boek eindelijk binnen was. Super balen want ik keek echt enorm uit naar dit boek, maar het was het wachten meer dan waard.

'Literatuur kun je niet aaien. Kleine katjes wel'

het kattencafé was een hartverwarmend en een heerlijk liefdevol verhaal en bovenal vooral heel herkenbaar. Ik heb thuis 3 katten en hoewel ze gelukkig nooit in de gordijnen hebben gehangen, vazen met bloemen hebben omgegooid of andere dingen hebben gesloopt, heeft 1 van de 3 mij ooit wel eens letterlijk een hersenschudding bezorgd. Maar toch hou ik van ze en zou ik echt niet zonder ze kunnen.

In het kattencafé volgen we verschillende bewoners uit het buurtpleintje in Keulen. Het zijn veel personages maar omdat elk personage en eigen hoofdstuk heeft wordt het niet verwarrend en weet je eigenlijk ook al meteen welk hoofdstuk bij welk personage hoort en komen de personages in een mooi geheel samen. Vanaf de eerste pagina zat ik helemaal in het verhaal en het liet me ook geen moment meer los. Gedurende het verhaal ga je echt van de personages houden. Zeker Susann heeft mijn hart gestolen. Wat een fijne en lieve vrouw. Ik wil haar als mijn oma!

“Al te hoge cijfers zaten er niet bij, hoewel ze de klas uitvoerig had voorbereid op de centrale vraagstellingen van de tekst. De leerlingen luisterden gewoon niet. Ergens tussen het foto’s posten op Instagram en het inhaleren van Netflix-series was het geconcentreerd luisteren kennelijk verloren gegaan.”

Door de beeldende schrijfstijl van Charlie Jonas had je soms zelfs het gevoel dat je zelf tussen de katten in het boekencafé, Fräulein Paula aan de koffie met een kaneelbroodje zat. Ook las het boek prettig weg, was het niet al te uitgebreid geschreven en had het verhaal korte hoofdstukken zodat je goed in het verhaal bleef. Wat ik ook een heel leuke toevoeging aan het verhaal vond is dat achterin het boek de recepten staan die Maxie bereidt om te verkopen bij Fräulein Paula en waardoor je gelijk zin hebt om te bakken na het lezen van het kattencafé.

Al met al is het kattencafé een heerlijk boek die je laat lachen en waar je een fijn en liefdevol gevoel bij krijgt. Dit boek is echt een boek die iedereen soms nodig heeft. Je wilt dit boek knuffelen samen met alle personages en katten. Een dikke aanrader dus.

“Je komt in het leven nu eenmaal af en toe problemen tegen. Dat is heel gewoon. En voor elk probleem is er een oplossing. Maar weg lopen is geen oplossing”

AwBruna, onwijs bedankt voor dit recensie exemplaar.

★★★