Marjon Weerink - Op het verkeerde spoor

Gepubliceerd op 15 mei 2022 om 09:00

Wie is het meisje in de trein? 'Op het verkeerde spoor' van Marjon Weerink is een grappige feelgoodroman over één mislukte ontmoeting die het leven van een student compleet op z'n kop zet.

Karst-Jan mag dan met een gouden lepel in zijn mond geboren zijn, dat betekent niet dat hij lui is. Het probleem is alleen dat zijn studie niet zo bij hem past. Gezelligheid en mooie meiden, dát past bij hem. Dat verandert echter als zijn blik die van een vrouw op het perron kruist. Hij ervaart een chemie als nooit tevoren, maar als hij eindelijk uit zijn trein stapt, rijdt die van haar net weg. Samen met studente journalistiek Suzanne zet hij alles op alles om dit mysterieuze meisje te vinden. Marjon Weerink neemt je in 'Op het verkeerde spoor', haar debuut, mee op een romantische en grappige zoektocht van een hopeloze student.

Op het verkeerde spoor is het debuutroman van Marjon Weerink en van Zomer en Keuning kreeg ik een recensie exemplaar van dit verhaal. Laat ik dan ook maar meteen met de deur in huis vallen, dit verhaal was helaas niet helemaal mijn verhaal.

"Met een mengeling van geamuseerdheid en afschuw kijk ik naar de hossende mensenmassa voor me; ik ben er nog niet uit welke van die twee de overhand heeft"

Het verhaal begon goed maar na de eerste paar hoofdstukken vond ik het een beetje afzwakken en kwam ik ook niet meer lekker in het verhaal, wat vooral kwam door de hoofdpersoon Karst-Jan. Ik had, voornamelijk de eerste helft van het boek heel veel moeite om het op te pakken en echt in het verhaal te komen, gelukkig werd dat in de tweede helft van het verhaal wel beter en kwam ik daarna redelijk goed in het verhaal en wilde ik het ook weer wat vaker oppakken en doorlezen en vloog ik echt door het laatste deel heen.

"En dan ineens zie ik haar. Te midden van de drukte loopt ze rustig met een rolkoffertje achter zich aan naar de trein aan de overkant van het perron. Ze heeft lang, blond haar, eigenlijk zoals alle vrouwen naar wie ik graag kijk. Het zwiert glanzend om haar hoofd bij elke stap die ze zet"

Karst-Jan, het ik personage in op het verkeerde spoor werd neergezet als een typische student. Rijkeluiskind, te lui om te studeren, arrogant en egoïstisch die zichzelf vergelijkt met Leonardo DiCaprio. Jammer! want dankzij zijn karakter wordt het boek meteen een stuk minder leuk en houdt het je tegen om verder te lezen. Gelukkig is daar Suzanne, die journalistiek studeert en Karst-Jan helpt om het verloren meisje te helpen zoeken en hier een mooi artikel over kan schrijven voor haar studie. Gelukkig helpt Suzanne, Karst-Jan, naast het zoeken naar het verloren meisje ook nog op het goede spoor en komt er toch nog iets van het ongeleide projectiel terecht. Gelukkig maar en nadat Karst-Jan inziet dat hij toch een tikkeltje verkeerd bezig was werd het boek ook meteen een stuk leuker om te lezen.

"die opmerking kan ik niet uitstaan. Ik bedoel, ik zou ook absoluut niet met Suzanne het bed willen delen, maar het steekt me dat zij mij niet wilt. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst door iemand ben afgewezen. Nee, volgens mij ben ik nog nooit door iemand afgewezen."

Het verhaal bevat een fijne schrijfstijl wat wel makkelijk leest en het was ook echt wel heel goed verzonnen, student die op het station een 'bloedmooie' vrouw ziet en daar met man en macht naar op zoek gaat en ondertussen nog genoeg meemaakt in zijn studenten & privé leven. Het verhaal is wel een beetje voorspelbaar met genoeg onverwachte wendingen.

Al met al bevat het boek een goede verhaallijn wat ook wel fijn leest, maar als Karst-Jan anders was neergezet had het boek voor mij een stuk leuker geweest.

Zomer en keuning, bedankt voor het recensie-exemplaar.

★★★