Manon Visser - Wens voor de wereld

Gepubliceerd op 23 oktober 2021 om 09:15

BLOGTOUR

Een ontroerende young adult over rouw, je leven herpakken, en jezelf vinden in de liefde van anderen. Kayla Hollis’ wereld valt in stukken als haar tweelingbroer Xavier overlijdt. Elke dag vroeg hij: ‘Als je een wens voor de wereld mocht doen, wat zou je dan wensen?’ Terwijl ze daar onophoudelijk aan denkt, sluit ze zich meer en meer af van al de rest. Totdat ze naar een praatgroep voor rouwende jongeren gaat. Daar ontmoet ze Oliver. Samen met hem doet ze waar Xavier nooit de kans voor kreeg: ze laten zijn wensen voor de wereld uitkomen.

𝒂𝒍𝒔 𝒋𝒆 𝒆𝒆𝒏 𝒘𝒆𝒏𝒔 𝒗𝒐𝒐𝒓 𝒅𝒆 𝒘𝒆𝒓𝒆𝒍𝒅 𝒎𝒐𝒄𝒉𝒕 𝒅𝒐𝒆𝒏, 𝒘𝒂𝒕 𝒛𝒐𝒖 𝒋𝒆 𝒅𝒂𝒏 𝒘𝒆𝒏𝒔𝒆𝒏?

Wat vond ik er van?

Vandaag is het mijn beurt voor de blogtour van Wens voor de wereld. Super leuk en ik heb er heel veel zin in. Ik heb met zoveel plezier en tranen dit boek gelezen. Ik ben er eerlijk gezegd nog steeds een beetje stil van en kon de woorden niet zo goed vinden om dit boek te beschrijven want wat was dit een bijzonder verhaal. Dit verhaal bevatte zoveel emoties, maar vooral liefde. HEEL VEEL LIEFDE! De uitspraak van Kayla is precies hoe ik dit boek heb ervaren;

𝒆𝒓 𝒈𝒍𝒊𝒋𝒅𝒕 𝒆𝒆𝒏 𝒓𝒆𝒈𝒆𝒏𝒃𝒐𝒐𝒈 𝒅𝒐𝒐𝒓 𝒎𝒊𝒋𝒏 𝒍𝒊𝒄𝒉𝒂𝒂𝒎 𝒉𝒆𝒆𝒏. 𝒕𝒆𝒏𝒎𝒊𝒏𝒔𝒕𝒆, 𝒛𝒐 𝒗𝒐𝒆𝒍𝒕 𝒉𝒆𝒕 - 𝒌𝒂𝒚𝒍𝒂

Het boek is bijzonder en origineel, het gaat over rouw, jezelf weer terug vinden, je leven herpakken en liefde vinden in jezelf en in andere. Perfecte onderwerpen om een goede young adult te schrijven en Manon heeft dat weer geweldig gedaan.

Vanaf het begin zat ik helemaal in het verhaal en kon ik het maar met moeite wegleggen. De liefde die je voelt in het verhaal spat letterlijk van de pagina's af, recht je hart in. De korte hoofdstukken, de fijne schrijfstijl en de goede verhaallijn maar vooral ook de realistische schrijfstijl en de liefdevolle personages maken dat dit boek leest als een trein en je het gewoon in een ruk uit wilt lezen omdat je het gevoel hebt dat je deel uitmaakt van het verhaal en dat je één van hun bent.

De personages waren echt om van te houden. en vooral Kayla heeft mij heel erg geraakt. Om op zo'n jonge leeftijd je tweeling broer te moeten verliezen aan een vreselijk auto ongeluk is al iets vreselijks om mee te moeten dealen en begrijp heel goed dat zij de eerste maanden in haar schulp kroop en al het contact met haar vrienden heeft verbroken, al ben ik het niet eens met het feit dat haar beste vriendin Charlie dit heeft laten gebeuren. Maar wauw, niets meer dan bewondering voor Kayla hoe zij zich heeft herpakt en is om gegaan met haar verdriet en haar manier van rouwen. Zeker met dank aan Olivier die zij ontmoet heeft bij de rampzalige praatgroep voor rouwende kinderen en dat ze daardoor het contact weer heeft opgepakt met Charlie. De de vriendschap tussen de vrienden groep was zo liefdevol en hartverwarmend en ik ben zo blij dat Kayla van zulke lieve en mooie vrienden heeft.
Olivier vond ik vanaf het begin wel een beetje mysterieus en vertrouwde hem niet helemaal. het gevoel dat hij iets verborg of op de een of andere manier iets te maken had met het ongeluk van Xavier was heel sterk, maar hij was ook weer zo lief en leuk voor Kayla.

𝒊𝒌 𝒛𝒐𝒖 𝒏𝒊𝒆𝒕 𝒘𝒆𝒕𝒆𝒏 𝒘𝒂𝒕 𝒊𝒌 𝒏𝒐𝒈 𝒕𝒆 𝒘𝒆𝒏𝒔𝒆𝒏 𝒉𝒆𝒃. 𝒊𝒌 𝒉𝒆𝒃 𝒂𝒍𝒍𝒆𝒔 𝒂𝒍 𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒆 𝒌𝒂𝒏𝒕 𝒈𝒆𝒈𝒐𝒐𝒊𝒅 𝒐𝒎 𝒎𝒊𝒋𝒏 𝒉𝒂𝒓𝒕 𝒕𝒆 𝒌𝒖𝒏𝒏𝒆𝒏 𝒗𝒐𝒍𝒈𝒆𝒏 – 𝒐𝒍𝒊𝒗𝒊𝒆𝒓

De wensen voor de wereld die Xavier bijhield in zijn notitieboekje en dat Kayla samen met haar vrienden Olivier, Charlie & Travis gaan proberen om deze wensen ook echt in vervulling te laten gaan omdat dit een van de wensen van Xavier was en hier alles voor doen om het te laten slagen wat meer dan goed gelukt is, is zo mooi. De creativiteit, de liefde en de inzet die zij hier voor gebruikte was echt hartverwarmend.

De wensen voor de wereld waren dan ook stuk voor stuk mooie wensen en wensen die vervuld moeten worden.

‘Ik wens dat iedereen over de hele wereld een moment neemt om naar de sterren te staren en een wens voor de wereld doen'  deze prachtige wens was een van de wensen van Xavier, een wens die ze op zo'n mooie manier hebben kunnen verwezenlijken. Hoe deze wens beschreven is was prachtig en er waren dus ook wel wat tranen gevallen.

Xavier Hollis

♡ 26-06-2001 - ☆ 24-10-2019

Als je een wens voor de wereld mocht doen, wat zou je dan wensen?