Linwood Barclay - Ik zal je vinden

Gepubliceerd op 3 november 2021 om 08:45

De erfgenamen van een stervende techmiljonair worden op mysterieuze wijze een voor een uitgeschakeld

Techmiljonair Miles Cookson heeft meer geld dan hij ooit kan uitgeven, en alles waar hij ooit van heeft gedroomd – behalve tijd. Recent is er een terminale ziekte bij hem geconstateerd, en er is vijftig procent kans dat die erfelijk overdraagbaar is. Voor Miles betekent dit dat hij in zijn verleden moet gaan graven. Twintig jaar geleden is hij namelijk spermadonor geweest. Nu lopen er negen kinderen van hem rond die op het punt staan bepaalde zaken van hem te erven.

Terwijl Miles op zoek gaat naar de kinderen die hij nooit heeft gekend, begint de jonge documentairemaker Chloe Swanson aan een zoektocht naar haar biologische vader. Als Miles en Chloe uiteindelijk met elkaar in contact komen, wordt hun ontmoeting overschaduwd door een reeks mysterieuze en beangstigende gebeurtenissen: een voor een verdwijnen de andere erfgenamen zonder een spoor achter te laten, alsof ze nooit hebben bestaan. Is een van Miles’ kinderen zijn concurrenten aan het uitschakelen? In dat geval moet ook Chloe vrezen voor haar leven.

Van boekerij mocht ik testlezer zijn voor 'ik zal je vinden' van Linwood Barclay. Ik verwachte, na het lezen van de achterflap en de verschillende recensies van onder andere;  The Wall Street Journal en Stephan King een bloedstollende spannende thriller. Maar was dat ook zo!?

Ik kijk een beetje met gemende gevoelens terug op dit boek. Enerzijds was het een heel lekker vlot verhaal en gebeurde er echt heel veel en was het moeilijk om het boek aan de kant te leggen en anderzijds vond ik het ook een beetje saai hoewel er veel gebeurde bleef de spanning een beetje uit.

𝒊𝒌 𝒘𝒆𝒆𝒕 𝒅𝒂𝒕 𝒋𝒆 𝒆𝒓 𝒂𝒂𝒏 𝒈𝒆𝒘𝒆𝒏𝒅 𝒃𝒆𝒏𝒕 𝒐𝒎 𝒂𝒍𝒍𝒆𝒔 𝒕𝒆 𝒅𝒆𝒍𝒆𝒈𝒆𝒓𝒆𝒏, 𝒎𝒂𝒂𝒓 𝒆𝒓 𝒛𝒊𝒋𝒏 𝒅𝒊𝒏𝒈𝒆𝒏 𝒅𝒊𝒆 𝒋𝒆 𝒏𝒊𝒆𝒕 𝒅𝒐𝒐𝒓 𝒆𝒆𝒏 𝒂𝒏𝒅𝒆𝒓 𝒌𝒂𝒏 𝒍𝒂𝒕𝒆𝒏 𝒐𝒑𝒌𝒏𝒂𝒑𝒑𝒆𝒏. 𝒂𝒍𝒔 𝒆𝒓 𝒐𝒑𝒆𝒆𝒏𝒔 𝒊𝒆𝒎𝒂𝒏𝒅 𝒗𝒐𝒐𝒓 𝒎'𝒏 𝒏𝒆𝒖𝒔 𝒔𝒕𝒂𝒂𝒕 𝒅𝒊𝒆 𝒎𝒆 𝒗𝒆𝒓𝒕𝒆𝒍𝒕 𝒘𝒊𝒆 𝒎𝒊𝒋𝒏 𝒆𝒄𝒉𝒕𝒆 𝒗𝒂𝒅𝒆𝒓 𝒊𝒔, 𝒏𝒐𝒖, 𝒅𝒂𝒏 𝒌𝒂𝒏 𝒉𝒊𝒋 𝒐𝒐𝒌 𝒎𝒂𝒂𝒓 𝒃𝒆𝒕𝒆𝒓 𝒎𝒊𝒋𝒏 𝒆𝒄𝒉𝒕𝒆 𝒗𝒂𝒅𝒆𝒓 𝒛𝒊𝒋𝒏.

De schrijfstijl was vlot en lekker en was makkelijk te lezen. Er werd geen gebruik gemaakt van lastige en/of moeilijk woorden en ook de hoofdstukken waren vrij kort waardoor het boek lekker weg las. Het boek ziet er op het eerste gezicht best dik uit en had dan ook even moeite om eraan te beginnen, maar het viel heel erg mee! het boek lijkt dikker dan dat hij is door de dikke pagina's die het boek bezit maar je vliegt er zo doorheen.

Er gebeurde een hele boel in het verhaal, de leidraad was voornamelijk de ziekte die Miles had en het doneren van sperma in de donorkliniek en uiteraard de zoektocht naar de kinderen. Door het verhaal heen verdwijnen echter alleen steeds op mysterieuze wijze een voor een de kinderen. Maar de spanning bleef gedurende het verhaal wel een beetje weg. Je las vrij weinig over de verdwijningen, af en toe maar korte stukjes maar die waren wat mij betreft niet huiveringwekkend het had van mij wel iets meer uitgewerkt mogen worden zodat er wat meer spanning in kwam, maar toch was het verhaal boeiend genoeg om door te blijven lezen.

𝒋𝒆 𝒎𝒂𝒈 𝒋𝒆 𝒃𝒆𝒔𝒕 𝒐𝒗𝒆𝒓𝒈𝒆𝒗𝒆𝒏 𝒂𝒂𝒏 𝒏𝒊𝒆𝒕𝒔𝒅𝒐𝒆𝒏, 𝒉𝒆𝒕 𝒍𝒆𝒗𝒆𝒏 𝒊𝒔 𝒈𝒆𝒆𝒏 𝒕𝒓𝒆𝒅𝒎𝒐𝒍𝒆𝒏 𝒗𝒂𝒏 𝒅𝒆 𝒘𝒊𝒆𝒈 𝒕𝒐𝒕 𝒉𝒆𝒕 𝒈𝒓𝒂𝒇. 𝒔𝒐𝒎𝒔 𝒎𝒐𝒆𝒕 𝒋𝒆 𝒆𝒓 𝒆𝒗𝒆𝒏 𝒖𝒊𝒕 𝒐𝒎 𝒂𝒂𝒏 𝒉𝒆𝒕 𝒔𝒕𝒓𝒂𝒏𝒅 𝒕𝒆 𝒈𝒂𝒂𝒏 𝒍𝒖𝒊𝒆𝒓𝒆𝒏. 𝒔𝒐𝒎𝒔 𝒎𝒐𝒆𝒕 𝒋𝒆 𝒆𝒆𝒏 𝒃𝒐𝒆𝒌 𝒑𝒂𝒌𝒌𝒆𝒏 𝒆𝒏 𝒊𝒏 𝒆𝒆𝒏 𝒉𝒂𝒏𝒈𝒎𝒂𝒕 𝒈𝒂𝒂𝒏 𝒍𝒊𝒈𝒈𝒆𝒏 𝒐𝒎 𝒊𝒏 𝒔𝒍𝒂𝒂𝒑 𝒕𝒆 𝒗𝒂𝒍𝒍𝒆𝒏.

De hoofdstukken zijn kort en is er bijna altijd een ander personage die in dat hoofdstuk de hoofdrol speelt, echter komen ze ook wel weer vaak terug op Miles en Chloé maar je leert een hoop andere personen kennen. Misschien iets te veel waardoor je af en toe niet meer weet wie wie is. Zeker ook omdat je geen flauw idee hebt wie die persoon is en wat die te maken heeft met het verhaal. Uiteraard wordt dat aan het eind allemaal duidelijk maar het was soms wat verwarrend. Door de cliffhangers aan het eind van elk hoofdstuk maakt het wel dat je door wilt lezen en blijft het daardoor ook interessant om te blijven lezen. Je wilt wel echt weten wat ze te maken hebben met het verhaal en wat er nog staat te gebeuren. De laatste hoofstukken werden wel wat spannender maar de echte spanning bleef helaas uit.

Hoewel er veel personages in het boek voorkwamen vond ik ze allemaal wel heel boeiend en intrigerend. Ik wilde wel echt meer over ze te weten komen. Met name wat ze te maken hadden met Miles en de verdwijnen van de negen    'donor'-kinderen. Sommige personages bleven tot het einde een groot raadsel. Ik vond met name Caroline (de vrouw van Gilbert en de broer van Miles) en Jeremy Pritkin heel interessant.

𝒛𝒆 𝒎𝒐𝒆𝒔𝒕 𝒅𝒆𝒏𝒌𝒆𝒏 𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒆 𝒓𝒐𝒂𝒅𝒕𝒓𝒊𝒑 𝒅𝒊𝒆 𝒛𝒆 𝒐𝒐𝒊𝒕 𝒎𝒆𝒕 𝒉𝒂𝒂𝒓 𝒎𝒐𝒆𝒅𝒆𝒓 𝒉𝒂𝒅 𝒈𝒆𝒎𝒂𝒂𝒌𝒕. 𝒛𝒆 𝒉𝒂𝒅 𝒘𝒆𝒍 𝒆𝒆𝒓𝒅𝒆𝒓 𝒊𝒏 𝒛𝒐'𝒏 𝒃𝒂𝒌 𝒂𝒍𝒔 𝒅𝒆𝒛𝒆 𝒈𝒆𝒓𝒆𝒅𝒆𝒏. 𝒉𝒐𝒆 𝒎𝒐𝒆𝒊𝒍𝒊𝒋𝒌 𝒌𝒐𝒏 𝒉𝒆𝒕 𝒛𝒊𝒋𝒏, 𝒋𝒆 𝒏𝒆𝒈𝒆𝒆𝒓𝒅𝒆 𝒈𝒆𝒘𝒐𝒐𝒏 𝒉𝒆𝒕 𝒇𝒆𝒊𝒕 𝒅𝒂𝒕 𝒆𝒓 𝒈𝒆𝒆𝒏 𝒘𝒆𝒈 𝒘𝒂𝒔 - 𝒆𝒏 𝒅𝒂𝒕 𝒋𝒆 𝒋𝒆 𝒐𝒑 𝒅𝒆 𝒕𝒘𝒆𝒆𝒅𝒆 𝒆𝒕𝒂𝒈𝒆 𝒗𝒂𝒏 𝒆𝒆𝒏 𝒉𝒖𝒊𝒔 𝒃𝒆𝒗𝒐𝒏𝒅.

Al met al best een fijn boek, er had misschien iets meer uit het verhaal gehaald kunnen worden zeker wat betreft de spanning maar als je niet houdt van een echte enge thriller wat je je nachtrust kost is dit een heel fijn boek. Het boek leest heel fijn weg en blijft je boeien tot het einde.

Bedankt boekerij dat ik test lezer mocht zijn voor 'ik zal je vinden' en voor dit recensie-exemplaar

★★★

Wil je ik zal je vinden ook graag lezen?