Eva de Wit - Winter op Kreta

Gepubliceerd op 30 november 2021 om 11:35

Een winterse Eva de Wit die zich afspeelt in... Griekenland!

Modeontwerpster Barbara besluit vanwege gedoe op haar werk een paar dagen eerder naar Curaçao te gaan om al aan haar vakantie te beginnen. Daar aangekomen ziet ze haar man Norbert met een andere vrouw. Tot overmaat van ramp komt ze erachter dat Norbert degene is die haar bedrijf dwarsboomt. Verlangend naar rust gaat ze naar Kreta, waar ze echter heel wat meer vindt. Hoe dat afloopt, lees je in 'Winter op Kreta'. Deze nieuwe Eva de Wit is weer net zo fijn als haar eerdere feelgoodtoppers zoals 'Een huis in Frankrijk' en 'Weerzien in Italië'.

Mijn eerste boek van Eva de Wit. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nog niet eerder van haar heb gehoord en dat terwijl ze al best wat boeken op haar naam heeft staan. Toen ik dit boek bij Z&K tegenkwam sprak het verhaal mij wel direct aan. Het klonk heel leuk. En een lekkere winterse feelgood valt altijd wel in de smaak.

Niets is wat het lijkt, en veel mensen zijn anders dan je bij een eerste indruk vaak denkt. Of in elk geval hebben de meeste meerdere kanten.

Winter op Kreta gaat over twee vrouwen die naar Griekenland/Kreta zijn gevlucht om hun thuisland te ontvluchten en tijdelijk olijven te plukken op het land van Andres. Barbara die een bekende modeontwerpster is vlucht het land uit omdat haar ex en tevens zakenpartner is vreemd gegaan en ze een hoop gedoe op haar werk heeft besluit ze een tijdje 'undercover' te gaan op het eiland. Ze neemt een nieuwe naam en een nieuw kapsel in de hoop dat niemand haar zal herkennen. Sanne, oorspronkelijk uit Nederland maar woonde op België is haar land uit gevlucht na een vervelende aanvaring met haar vriend nadat zij ontslag heeft genomen op de school waar zij werkte.
Ze probeerde elkaar in het begin zo goed als mogelijk te vermijden, want beide uit het zelfde land kan herkenning betekenen en beide vrouwen zaten daar niet op te wachten. Na mate het verhaal voorde ontstond er een mooie vriendschap tussen Barbara en Sanne.

Het verhaal was leuk, er zaten wat onverwachte wendingen in het verhaal maar het kon ook heel voorspelbaar zijn. Hoewel het een feelgoodroman is had ik soms wel een beetje het idee dat ik in een thriller was beland. Er gebeurde op het eiland toch best wat verontruste dingen zoals dreigende berichtjes, mensen die over het land sluipen, exen die voor de deur stonden.
Wel miste ik het echte winterse sfeertje en de romantiek in het verhaal. Hoewel het verhaal winter op Kreta heet heb ik weinig meegekregen over de winter, ze vierde kerst maar daar is niet uitgebreid op in gegaan en oud en nieuw is helemaal overgeslagen waardoor ik veel het idee had dat ik heel veel van het verhaal miste. Na mijn mening is het verhaal te gehaast geschreven en hele stukken overgeslagen. Zonde want het winterse sfeertje en de daarbij horende romantiek miste ik echt en daar had meer in kunnen zitten.

Ik ben bang dat ik nooit meer een man vertrouw. Nee laat mij maar lekker aan het werk gaan, daar kan ik al mijn passie en liefde in kwijt.

De personages waren heel gesloten en vooral heel erg bang voor herkenning waardoor je als lezer niet echt een band voelde met Barbara en Sanne en niet echt hoogte van ze kreeg. Ook Andres vond ik, zeker in het begin een beetje vreemd. Barbara doet in het verhaal ook heel veel ouder aan dan ze eigenlijk is.

Al met al een leuk verhaal waar ik toch wel van heb genoten die ook echt wel heel lekker weg leest maar wel bepaalde aspecten mist.

Bedankt Zomer & Keuning voor dit recensie-exemplaar.

★★★